En god dessert


Kronans Kaka

I tidernas begynnelse fanns den muntliga traditionen. Kvinnor lärde flickor att laga mat medan männen lärde pojkarna att se på. Även om jag varit flicka hade jag inte lärt mig någon matlagning av min mor, av min mormor hade jag möjligen lärt mig ”Kronans kaka”, som är fantastiskt god då den inte är så söt:

Kronans kaka (12 bitar)

100 g sötmandel
2 bittermandlar
2 kokta, kalla potatisar
75 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en slät rund form. Mal mandeln utan att skålla den. Riv potatisen fint. Rör rumsvarmt smör och socker fluffigt. Rör ner ett ägg i taget. Blanda ner mandeln och potatisen. Häll smeten i formen och grädda i 50 minuter.

Kommentera

