Prata kinesiska


De flesta kinesiska restauranger i Sverige har ju inte så mycket med Kina att göra. Jag tycker att det är synd och det tycker de kinesiska restaurangägare jag pratat med också. De kinesiska krögarna säger att de inte riktigt vågar servera riktig kinesisk mat då svenskarna är vana att bli serverade det de alltid fått. Gör en insats nästa gång du går på kinesisk restaurang, be om något ursprungligt! När jag var i Ryssland hade jag med mig en liten fusklapp som jag gav till personalen på den lilla kinakrogen. Den såg ut så här och skrevs av min gode vän Lars Fredriksson ”Mr Fung”:

我是瑞典人所以俄语说的不好,
wo shi ruidianren suoyi eyu shude bu hao,
Jag är svensk och därför talar jag inte bra ryska,

不过有几个我最喜欢的中国菜,
Buguo you jige wo zui xihuande zhongguocai,
Men det finns några kinesiska rätter som jag tycker mycket om

你们可以不可以给我做吗。
Nimen keyi bu keyi gei wo zuo ma?
Kan ni möjligen laga dem till mig?

ji si liang mian

Kryddiga kalla nudlar med kycklingstrimlor

xiang you xi lan hua rou

Snabbstekt kinesisk broccoli med egenrökt bacon

gan shao ming xia

Blommande gräslök med räkor

dou fu chao tian jiao

Tofu med chili

deng ying shao pian

Lampskärmssötpotatis

yu xiang qie zi

Fiskdoftande aubergine

ma po dou fu

Koppärriga mamma Chens tofu

wu xiang wei xing rou

Fem kryddors äsk

dan dan mian

Dan dan nudlar

si chuan kao ya

Ugnsbakat ankbröst som i Sichuan

si jiao you yu

Bläckskblommor med svarta bönor

lor horn jai

Buddas njutning

niu fu zhi jiang you

Bondbönor och sniglar i aromatisk soya

gan bian ku gua

Torrstekt skfylld bittermelon

hoi jit pei ji si

Manet och kycklingsallad

ma la niu rou gan

Het och bedövande torkad biff

yang rou sheng cai bao

Ugnsbakat lamm i sallad

yi bin ran mian

Yibinnudlar

bok hop chau op yuk

Anka med liljeknoppar

chau fan

Stekt ris med ägg

chung yau gai

Brässerad kyckling med schalottenlök

siu pai guat

Sötsyrliga revbenspjäll

har yeun

Räkbollar

yu xian ji si

Fish-fragrant chicken slivers

qiang huang gua

Spicy cucumber salad*

law pak go

Turnip cake

la rou chao jiu cai hua

Flowering chives with bacon

mao dou

Soybeans in their pods*

la zi ji

Kyckling med chili

tang cu ou pian

Lotusrot med tomat*

fan qie chao dan

Stekta ägg med tomat*

yu xiang dou fu

”Fiskdoftande” tofu*

qiang tu dou si

Snabbstekta potatisstrimlor

med chili och

Sichuanpeppar*

gan bian si ji dou

Torrstekta gröna bönor

hui guo rou

Två gånger tillagat fläsk

qing jiao yu mi

Majskolv med grön paprika*

qiang huang gua

Kryddig gurksallad*

tang cu ou pian

Lotusrot med tomat*

zhang cha ya zi

Terökt ankbröst

ban li shao ji

Kyckling med

vattenkastanjer

tang cu pai gu

Sötsura revbenspjäll

chao nan gua si

Zucchinistrimlor med

vitlök*

hong you ji kuai

Kycklingkuber i röd olja

qiang huang gua

Kryddig gurksallad*

yu xiang qie zi

“Fiskdoftande” aubergine*

4 comments

  1. Det här var ju en jättebra lista! Befinner mig just nu i Singapore för studier och har saknat den kinesiska maten. Som tur var finns det mycket kinesisk mat här också 🙂 Vilka maträtter skulle du rekommendera att prova först?

  2. Kul. Väldigt tråkigt att det inte finns så många riktiga ”kineser” här. Vilka skulle du rekommendera i Sverige (sthlm)? Vet du var man kan få tag i jujubes? Nån slags dadel ska det vara, tror de kallas kinesiska dadlar.
    Bra jobbat, är alltid lika kul att läsa dina grejer.

Kommentera

