Mat på TV


Jag kommer absolut att skriva något längre på det här men nu har ju ”Landet Brunsås” premiär på SVT imorgon. Jag har sett första avsnittet och har väl lite blandade intryck, det bästa är experterna, måltidsforskaren Richard Tellström och journalisten Mats-Eric Nilsson som rätar ut många frågetecken. Sen är jag inte helt med på programledarnas slutsatser och Schyfferts Oboy med limpmacka känns ganska fånig. Landet Brunsås är definitivt sevärt och förhoppningsvis får Lotta Lundgren mer plats framöver. Mina tips på matprogram just nu? ”The Restaurant” med Raymond Blanc, oslagbart om konsten att driva krog. ”Hairy Bikers Cookbook” Dave och Si fräser runt på Harleys och andra tvåhjulingar runt om i världen där de smakar och lagar mat med mer glädje än kunskap. Hysteriskt kul är det i alla fall! Till sist ”Rick Stein’s Mediterrainian Escapes” som är allt det Solens Mat skulle kunna vara… På BBC Lifestyle ser du samtliga program.

Jag avslutar med ett brunchrecept som Ulrika Bengtsson tillagade i TV-programmet ”Mitt i Maten” för tio år sedan, programledare? Jamen det var ju jag!!

Amerikanskt spoon bread med Kvibille cheddar och lufttorkad skinka

150 gram strimlad lufttorkad skinka

150 gram riven Kvibille cheddar ost

2 dl hackad paprika gärna blandade färger

till majsbrödet

2 dl majsgryn

4 dl vatten

2.5 dl mjölk

4 äggulor

4 uppvispade äggvitor

salt och peppar

koka upp vattnet

rör i majsgrynen låt detta koka ett par minuter tills det börjar tjockna

rör i mjölken, skinkan, osten och paprikan

ta av grytan ifrån värmen

rör i äggulorna och vänd i de uppvispade äggvitorna och smaksätt med salt och peppar.

Häll smeten i en smord ugnsfast form

Baka i ugn, 175 grader ca 20 minuter eller tills brödet har gyllen brun färg och inte är ”rinnande”

Vid servering skedas brödet upp.

Kommentera

