Putin & Medvedev


Jag förstod att det skulle bli en speciell dag redan när jag lämnade min hudfärgade tvåa i ”Dom stari architekty” (De gamla arkitekternas hus). Pushkin var översållat med polisbilar, både officiella Lador och svarta Volgor med avslöjande ooo på nummerskyltarna. Den lilla staden Pushkin 2 1/2 mil söder om St Petersburg var inte direkt ovan vid finbesök, Katarina den Storas sommarpalats har haft stora dignitärer på besök men nu var det ”min” tur. Vladimir Putin och Dimitri Medvedev skulle komma till ”min” restaurang. Besöket hade föregåtts av besiktningar, kontroller och rätt personer hade fått korrekta handtryckningar så nu var det dags. Kan inte låta bli att tänka på de stackars IKEA-cheferna som fick sparken på grund av mutor, i Ryssland händer absolut ingenting utan mutor! På min promenad till restaura ngen såg jag prickskyttar på taken och vägspärrar där bistra militärer viftade bort vardagsbilister medan en och annan Lexus och Porsche Cayenne slapp igenom. Vid entrén till restaurangen fick jag mina papper genomgångna av FSB-personal (ex KGB) för säkerhets skull gjorde de en sväng med en metalldetektor också. De hade redan kollat upp mig under två veckors tid så det hela var en formalitet.

Menyn hade skickats fram och tillbaka till Kreml några gånger till sist blev den så här:

1. Foie gras with pickled cherries and salad with walnut-truffle dressing

2. Cream of white asparagus soup with parmesan chip

3. Kamchatka crab with lemon – vanilla risotto and fennel roll

4. Pappardelle with cep’s

5. Pan fried Dorado with spinach, parsnip purée and gazpacho sauce

6. Oven roasted pineapple with fried pastry cream and whipped crème fraîche

Dryckerna ville de vänta med tills de kom men två flaskor Petrus var beställda och skulle dekanteras ”för säkerhets skull”. Vi sålde Petruserna till ett vrakpris motsvarande 45.000:- svenska kronor/flaska…

I köket möttes jag av min glada köksbrigad, Tatjana som var kallskänkschef undrade om vi kunde ta upp det här med barnomsorg med Putin. I Ryssland finns ett hyfsat fungerande Babusjka-system där far- och mormödrar tar hand om barnen men Tanja var ovän med sin svärmor och tyckte att det svenska systemet jag berättat om lät toppen. Att komma i närheten av P&M var dessvärre inte att tänka på. Ingen kom upp i matsalen. De hade en egen kypare med sig som skötte serveringen, han var totalt värdelös.

Jag fick en ny kompis i köket också, en kombinerad kemist/munskänk. När maten skulle serveras fick jag först göra en portion till munskänken, han tog med sig maten till sitt portabla labb för att göra en analys, först sedan fick maten gå ut till gästerna. Allt gick dock bra och trots den värdelösa kyparen var gästerna supernöjda. En väldigt speciell upplevelse… Vad tyckte de om Petruserna då? De drack dem aldrig de drack ”Mors” (tranbärsjuice) och vodka. Jag delade på vinet med personalen efteråt och hade rätt svårt att förklara att ett litet glas kostade mer än vad de fick i månadslön.

Så här gjorde jag Doradon, en blinkning till Thomas Keller på French Laundry.

Pan fried Dorado with spinach, parsnip purée and gazpacho sauce

2 fillets Dorado

30 gr Spinach

Orange zest

Butter

30 gr Parsnip

40 gr Cream

10 gr Water

5 gr Butter

Salt

30 gr Gazpacho

  • Fillet the Dorado and take out any bones with a tweezer.
  • Fry the orange zest in oil until it starts to sizzle add the spinach and salt. Cook until the spinach wilts and then for another two minutes. Squeeze out excess liquid and form into balls, refridgerate.
  • Cut and boil the parsnips in cream and salt until completly soft (30 minutes). Sive the parsnips from the cream and purée through a tamis. Add enough reserved cream to the parsnips to form a purée.
  • Season the Dorado with salt and white pepper. Make sure the Dorado is completly dry on the skin side and fry it, skin side down with a pan on top, until the fish has set and the skin is crispy. Turn the fillets over and ”kiss” the meat side. Keep warm.
  • Heat the spinach with butter and keep warm
  • Heat the parsnip purée with a knob of butter and a little cream
  • Put the parsnip purée on a plate, place the spinach on top and arrange the fillets on top spoon the gazpacho around.

Pan fried Dorado with spinach, parsnip purée and gazpacho sauce

Kommentera

