Födelsedagspizza


Min yngsta dotter fyller 11 år. Vi får över både unga och äldre gäster som kommer i omgångar så det behövs något flexibelt. Det blir pizza. Jag gör små pizzor som jag förgräddar med tomat och mozzarella när gästerna droppar in får de välja topping, sen ger jag pizzan en sista kick i ugnen. På bordet står några sallader och en ruccolapesto, shit simple! Här kommer mitt recept på pizzadeg,

den tar lite tid men det är det värt.

Pizzadeg för 12 små pizzor

100 g ljummet vatten

20 g jäst

150 g kallt vatten

40 g olivolja

20 g honung

300 g durumvetemjöl

400 g vetemjöl

5 g salt

Lös upp jästen i det ljumma vattnet

Blanda de flytande ingredienserna

Blanda mjölen

Blanda allt utom saltet, kör i maskin 10 minuter på låg hastighet

Tillsätt saltet och kör 5 minuter på medelhastighet

Jäs 2 timmar, slå ner och jäs ytterligare 1 timma

Dela upp i tolv delar och jäs till dubbel storlek

Platta ut, toppa med tomat och mozzarella

Grädda på galet hög temperatur.

Garnera med parmaskinka och pesto.

Kommentera

