Vegomania!


Middag hos familjen Pyk.

Pykmiddag

Det infinner sig en känsla av lyx. Inte på grund av svindyra viner, stoppade stolar, silverbestick eller glas så tunna att de sviktar när man klämmer på dem. Lyxen är att befinna sig med goda vänner runt ett bord under en gammal lind. Lyxen är att höra fåren bräka och hönorna kackla. Lyxen är det goda samtalet, de goda vännerna och… grönsakerna!Kycklingen var ärligt talat… sådär… Men rödbetorna, morötterna, löken och Spenaten! Inga sträcker fram fatet redan innan de andra samlats. – Smaka Erik. Jag smakar och mina smaklökar slår frivolter. Bladen från den nyplockade, ännu solljumna spenaten smakar av sol, klorofyll och oxalsyra. Bladen är sammetslena och ”tjocka”. Jag rullar ihop ett blad, sluter ögonen och njuter. Detta är ren lyx! Jag kommer aldrig att bli vegetarian (som jag skrivit om tidigare: här), jag älskar kött och fisk alldeles för mycket, men känslan av grönsaker som aldrig passerat ett kylskåp är inget annat än oral orgasm.

Nu är vi snart inne i augusti, ännu några veckor att få uppleva våra färska grönsaker. Passa på att äta grönsaker nu och… stoppa aldrig in dem i kylskåpet!

Recept:
Färska grönsaker

Smör

Salt

Bröd

Goda vänner

Kommentera

