Ibland blir det fel


Hu ja, jag minns ofta en gång på Trägårn’ i Göteborg. Jag hade blivit ombedd att hålla föredrag om Sydafrikas viner. Med liv och lust berättar jag om unika druvor, karaktärer och smaker. Jag avslutar med att berätta om den smarta s.k. ”Bus Ticket” som satt runt flaskans hals och som gav massor av information. Problemet var att dessa ”Bus Tickets” hade skrotats något år tidigare… Jag skäms fortfarande. En annan gång fick jag slut på bensin i båten på väg från Sandhamn till Fjäderholmarnas Krog och ”lånade” fem liter ur en dunk på en brygga. Jag kan vakna i vargtimmen och skämmas över denna stöld.

IMG_1648

Jag kan därför förstå hur en journalist känner sig idag. Vi kan kalla henne Anne Kjällberg. Anne har givit ut en bok på ett mycket seriöst förlag. Boken handlar om hur journalister ibland ”glömmer” att fullt ut kolla sina källor i jakten på en god, eller i alla fall sensationell, story. Jag förstår om Anne vaknar om natten och skäms för den här gången blev det fel, om mig.Det hela handlar om mediatäckningen av min cancer. Hur jag utmålade (mig själv?) som varandes i ekonomiska problem och fick låna pengar av nära och kära. Hur jag ojade mig över min mammas hjärtinfarkt. Hur jag kunde skriva blogginlägg om att servera Putin i Ryssland samtidigt som jag jobbade på Lydmar Hotel. Hur jag valt att ställa mig utanför det svenska socialförsäkringssystemet genom att inte betala skatt.

Allt detta bottnade i att jag skulle bo i en lägenhet värd 12.500.000 kronor som jag med lätthet skulle kunna ha sålt och skaffat ett billigare boende.

Anne hade gjort grundlig research, hon hade luskat ut att någon i huset startat en bostadsrättsförening. En välrenommerad mäklare hade värderat lägenheten. Anne hade t.o.m. varit i porten och kollat att vi verkligen bodde där. Men, sanningen var att mina ekonomiska problem p.g.a. Försäkringskassans ovilja att ge mig sjukpenning var högst verkliga liksom mammas hjärtinfarkt. Blogginlägg kan man skriva efter att händelsen inträffat. Massor av skatt var inbetald. Och. Bostadsrätten som initierat kapitlet om ”Axel Wallerstedt” (jag) och som skulle löst alla mina problem är… en hyresrätt…

Mycket av det som står i kapitlet om mig, i boken, som handlar om , att journalister skarvar med sanningen, för att få en bättre story, är fel, för att få en bättre story, i en bok, som säger att detta är fel.

Förlaget har varit mycket tillmötesgående och Anne mycket ångerfull. Betänk hur enkelt det hela kunnat undvikas, med ett telefonsamtal till den utpekade.

Om detta är din ”Bus Ticket” Anne som hoppas jag att resan går åt rätt håll.

3 comments

  1. Såg just ”damen” ifråga hos Malou. Typsikt henne att ha gäster som inte borde få något utrymme någonstans. Det är klart min vän at du har tid att sitta och knåpa ihop förfrågningar till försäkringskassan medan du kämpar mot din sjukdom och speciellt om du skulle ha tillgång till 12 miljoner. Hur dumma får journalister egentligen bli. Är dumhet obligatoriskt för att ta sig in på journalistutbildning. Denna ”dam” får sitta i 5 minuter och tala om hur ledsen hon är för att ha gjort ett ”misstag” och hur reko hon har varit som gjort ”allt” för att rätta till sina misstag, vilket i detta läge redan är för sent. Men efter alla ursäkter får hon ju ändå in att hon varit renhårig vilket inte alltid gäller hennes journalistkollegor. Och då fick hon ju framstå som en fiiiiiiin människa. Jag undrar alltid varför journalister har häxjakter på enskilda människor. Vilka shakaler de är FY FAN säger jag bara.

  2. Det finns en handfull personer som jag föraktar djupt och till denna skara sällar sig skribenten i fråga. Jag hyser dock gott hopp om att karmalagarna omfattar även henne och att vi i sinom tid får se poängställningarna rätta till sig.

    Hur går det annars ? Får du någon fason på tillvaron ?

  3. Ibland blir det fel… Men det här är ett faktafel av pyramidalt format i damens bok. Hon borde ha dragit tillbaka hela upplagan och aldrig gett ut boken igen.
    Claes Jacobson

Kommentera

