Nu lämnar jag Hanne.


Det blev ett konstigt möte. Egentligen har jag en fäbless för starka kvinnor. Jag hymlar / skäms inte för att berätta om att FI inte på något sätt är ett omöjligt val för mig i september. Jag tror på människors lika värde oavsett kön, hudfärg eller övertygelse. Jag tycker att alla bör få göra fel, hur lär man sig annars att göra rätt? Hanne Kjöller gjorde fel, hon har bett om ursäkt, bra! För min del är det hela nu utagerat.

Ursäkt Hannes ursäkt i pdf-format

Så här gick det till:

Det blev en resa till tingsrätten och mötet blev, för mig, en aning udda. En förhandling med Hanne, Dorotea Bromberg, deras ombud och min alldeles utmärkta jurist My Hellborg, en domare och ett biträde i en mycket liten lokal i tingshuset på Scheelegatan. Förhandlingen tog kanske tre timmar. Det blev några avbrott. Det första avbrottet var lite lustigt då jag skulle precisera de exakta avsnitten i Hannes bok som jag tyckte var felaktiga och grovt kränkande. Jag tyckte att jag sedan tidigare hade preciserat de 10-tal fel (allt från bostadsrätt till svanensoffor). Det duger ju naturligtvis inte i rätten, här måste det finnas korrekta underlag. Vi (jag och mitt ombud) hade inte boken med oss; det hade Hanne och Dorotea, i två exemplar, men de fick vi inte tillgång till. Kändes lite fånigt att behöva jaga en bokhandel på Kungsholmen med en tidsfrist på 20 minuter för att kunna  påvisa fakta som redan fanns på plats. Jag hade tur, min fru var hemma och kunde köra över ett exemplar av Hannes bok ”En halv sanning är också en lögn” till tingsrätten, det tog ganska exakt 20 minuter.

Väl tillbaka i den lilla lokalen pekade jag ut sidnummer och kapitel som jag ansåg vara felaktiga. Det mest flagranta felet är det som Jan Guillou i en krönika avfärdar som: ”Jo, där fanns tydligen det där sakfelet med hyresrätten som blivit bostadsrätt. Förargligt, men shit happens i vårt jobb.”

Käre Jan, du må tycka att ”shit happens” men för mig, min fru, min 13-årige son, min 15-åriga dotter och även min 29-åriga dotter och hennes man är det det fan inte så jävla kul att deras man / pappa / svärfar blir utpekad som rättshaverist / offer. Det finns ett antal andra anledningar att lämpligheten att utpekas som om att ”hela sanningen” inte framkommit i den här ”affären” skadar mig, mitt förtroende och mina anhöriga. Du, Jan, om någon borde förstå det.

Nåväl, efter att ha rullat fram en jury med hjälp av en bingotombola så fick vi frågan om det fanns någon vilja till en uppgörelse. Min motpart hade ett förslag, jag hade ett annat. I slutändan kom vi överens om mitt förslag som innebar en skriftlig ursäkt från Hanne Kjöller till mig samt en gemensam överenskommelse som beslöts vara privat.

Som slutord vill jag säga att Hanne Kjöller och Dorotea Bromberg genom hela denna process varit alltigenom professionella och har tagit det hela på fullt allvar. Här skulle jag kunna skriva några förmanande ord, men jag struntar i det.

Lämnar nu detta.

Peace out. / Erik V.

Kommentera

