En fin krönika av Mia Gahne i Blekinge Läns Tidning


Facing Heaven – Välkommen till sichuanköket

Facing Heaven – Välkommen till sichuanköket

”Det finns få saker som jag blir på så urbota gott humör av som ett gediget matlagningsprojekt. I dag är jag extremt mätt och extremt belåten.

För en tid sedan hade jag nämligen det stora nöjet att ha Erik Videgård, mästerkock och stor idol, på besök i mitt provkök. Han lagade rätter från den kinesiska provinsen Sichuan och jag föll pladask. Både för hans humoristiska personlighet och hans fantastiska mat. Känslorna intensifierades när jag senare fick äran att delta i hans middagsklubb hemma hos honom där det bjöds på ett tjugotal rätter – den ena mer fabulös än den andra.

Nu har jag äntligen gått åstad och köpt hans kokbok ”Facing Heaven”. Ett pedagogiskt praktverk med den typiskt Videgårdska glimten i ögat, i kombination med avundsvärd kunskap och idel spännande smaker.

Tänd till tusen begav jag mig så till närmsta asiatiska butik och köpte famnen full av allehanda oljor, såser, kryddor och kondiment. Beställde fläsksida i köttdisken och började förbereda tre dagar i förväg.

Jag fick hejda mig själv för att inte börja nynna vid spisen (man får tänka på sin omgivning, en annan är totalt tondöv) – så roligt var det. I köket spreds härligt ovana dofter av stjärnanis, sichuanpeppar, risvin och svart vinäger.

En halv dag senare kunde jag stolt presentera en veritabel Sichuanfest på matbordet. Som vi åt! Galet gott är årets understatement.

Men den största behållningen av allt var ändå glädjen. När mat är som bäst.”

Tack Mia! Du gjorde min dag!!

Lämna en kommentar