Ängsligheten


13051553_10153667487288667_7014341034275343276_n

Har funderat rätt mycket på Sebastien Boudet utspel angående Johan Jureskog ”gästspel” på McDonald’s Det pratas rätt mycket om kredibilitet i olika branscher, skådespelare, musiker, matlagare ja överhuvudtaget alla som jobbar med kreativa och kulturella arbeten förväntas av någon anledning att ha en moralisk kompass som vida överträffar alla andra. Varför är det så? Antagligen för att de på något sätt influerar ”vanliga” människor och påverkar deras dagliga beteende vilket gör de mer framstående inom kategorin ”mediapersonligheter” ett hett byte för företag att marknadsföra/associera sig med. Personligen har jag försökt att hålla kredd-fanan högt men visst har jag gjort liknande jobb som Johan. Åt SJ, Coca Cola, Arla, Spendrups och massor av andra. Gör det då mig till en dålig människa? Möjligt, men dessa gig (som ofta är hyfsat välbetalda) har också givit mig en möjlighet att utveckla min egen verksamhet, jag har kunnat resa till fjärran länder för att förkovra mig i mat som jag annars inte skulle kunna prova, jag har kunnat köpa böcker och råvaror. Jag har kunnat vara ledig och i lugn och ro fundera på nästa krog. Dessa gig har givit mig en möjlighet att bli bättre och på detta sätt vara kreativ, något som förhoppningsvis gagnat mina gäster och givit dem en ny upplevelse. Varför gör stora artister ”företagsgig”, varför ser vi skådespelare i reklamfilmer? Antagligen för att det är bra betalt men det är bevisligen så att ett engagemang av den typen också ger dem möjlighet att göra ”pro bono”-uppträdanden och roller i lågbudgetfilmer som annars aldrig skulle bli av eller framförallt synas. 

Tillbaka till debaclet Boudet/Jureskog. Jag är fullständigt övertygad om att Johan gjort sitt yttersta för att få till tre bra burgare åt McD. Att sedan produktionslinjer och råvarukostnader begränsar är ju tråkigt men det är ju en verklighet han måste anpassa sig till. Huvudsaken i den här röran är ju att Johan på det här sättet har en möjlighet att förändra. McD når ut till oändligt många fler människor än FB-sidor och Instagramkonton. Möjligheten finns att så ett frö och om fler gäster kommer att efterfråga högre kvalitet så finns det inget seriöst företag i världen som kommer att låta bli att lyssna. Nästa steg är att McD serverar en burgare medium-rare eller ett bröd utan e-nummer men då krävs det engagemang. Ett engagemang som aldrig kommer att nå ut stort genom smädande över FB eller påhopp i kvällspressen. Jag är övertygad om att McD (eller någon annan kedja) gladeligen skulle plocka upp stafettpinnen och presentera Sebastiens bröd till sin profilburgare och då skulle det börja hända saker, då skulle gäster som aldrig funderat över vad frukostbrödet innehåller och som aldrig hört talas om/inte är ett dugg intresserade av Eldrimner/enkorn/spelt höja på ögonbrynen och kanske ställa frågan nästa gång de går till sin lokala butik/bagare. Baby steps.
Jag tror inte att man ska vara så ängslig över sin kredibilitet och ta till brösttoner mot andra, det kommer kanske ett tillfälle när man själv sitter där och måste sälja sin själ till mammon för att kunna köpa en ny ugn eller, varför inte, betala hyran. Så länge det dagliga värvet är att ta hand om sina gäster och göra sitt yttersta för att de ska vara nöjda så helgar faktiskt ändamålen medlen, IMHO.
/Erik Videgård.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s