Det Vietnamesiska köket


Det känns inte riktigt som Sichuan, ännu. Men. Det vietnamesiska köket är verkligen en guldgruva. Lätt, friskt och spännande med fermenterade, syrliga och söta toner. Hot, sour, salty, sweet, de fyra smakerna som ofta definierar sydostasien finns absolut här. Jag har experimenterat mig genom mina böcker (som vanligt) och testat rätter på min stackars (ibland) familj.

The Slanted Door av Charles Phan

The Slanted Door av Charles Phan

Dagens kyckling i salladsblad med jordnötsås blev grym! Gårdagens fläskfärsspett rullade i rispapper blev snygga och söndagens två färska vårrullar slukades snabbt. Som jag ser det är en god fisksås grunden till en lyckad vietnamesisk måltid. Nöj dig inte med de thailändska som Squid brand och köp absolut ingenting från Blue Dragon, som du hittar i dagligvaruhandeln, hellre en Gorbypirog än något, vad som helst, från Blue Dragon. Jag gillar de vietnamesiska fisksåserna som Phú Cuôc. Vill du göra en riktigt god Nuoc Cham Mam dipsås så tycker jag att det här receptet känns bra just nu.

  • 4 grovt hackade vitlöksklyftor
  • 2 färska, röda thaichilis urkärnade och grovhackade
  • 1 msk råsocker
  • Juicen från 1 färsk lime
  • 4 msk god fisksås

Börja med att lägga vitlök, chili och socker i en mortel och mortla tills du fått en någorlunda slät pasta, tillsätt sedan limejuice och fisksås och blanda väl. Späd med vatten till lämplig styrka, 4 – 6 msk.

Servera till färska vårrullar eller halstrad fisk med krispiga salladsblad. Himmelskt!

Fläsk Kyckling

Lämna en kommentar